Οι από νωρίς συνδέσεις στον εγκέφαλο, είναι κεντρικής σημασίας για την ανάγνωση

blog3


Τα αναγνωστικά μονοπάτια πριν τα παιδιά μάθουν να διαβάζουν, καθορίζουν την ανάπτυξη της εγκεφαλικής περιοχής για την αναγνώριση γραμμάτων
 
 
Οι εγκεφαλικές συνδέσεις που συμβαίνουν από πολύ νωρίς, θεωρούνται σημαντικές για τη διαμόρφωση των αναγνωστικών μονοπατιών πριν καν τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν. Το σύνολο των συνδέσεων, μπορούν να καθορίζουν την ανάπτυξη της συγκεκριμένης αναγνωστικής περιοχής στο εγκέφαλο.
 
Μια νέα έρευνα του Massachusetts Institute of Technology (MIT) αποκαλύπτει ότι η περιοχή του εγκεφάλου που είναι αφιερωμένη στην ανάγνωση, έχει αναπτύξει συνδέσεις εντός της περιοχής, προτού καν τα παιδιά κατακτήσουν το μηχανισμό της ανάγνωσης.
 
Οι εγκεφαλικές απεικονίσεις των παιδιών πριν να μάθουν να διαβάζουν, αλλά και μετά, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να προβλέψουν με ακρίβεια την περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα), βασιζόμενη στις συνδέσεις σε αυτή την περιοχή και με άλλες.
 
Οι Νευροεπιστήμονες έχουν από χρόνια αναρωτηθεί γιατί ο εγκέφαλος διαθέτει μια περιοχή εξιδεικευμένη για την ανάγνωση. Μια ικανότητα που είναι μοναδική στο ανθρώπινο είδος και έχει μόλις 5.400 χρόνια ζωής. Γεγονός που είναι παράξενο γιατί αυτός ο χρόνος (τα 5.400 χρόνια) δεν είναι αρκετός για να συντελεστεί μια διαφοροποίηση στον ανθρώπινο εγκέφαλο και να έχει μια περιοχή μόνο για την ανάγνωση.
 
Η παρούσα έρευνα προτείνει ότι η περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα) τους, είναι μια περιοχή που λαμβάνει οπτική εισροή ερεθισμάτων και έχει προ-υπάρχουσες συνδέσεις σε περιοχές που επωμίζονται γλωσσική επεξεργασία. Αυτό την καθιστά την καταλληλότερη περιοχή για να διαμορφωθεί ως η αναγνωστική περιοχή.
 
Οι μεγάλης εμβέλειας συνδέσεις, επιτρέπουν σε αυτή την περιοχή να επικοινωνεί με άλλες (περιοχές) του εγκεφάλου, όπως ανέφερε ο Zeynep Saygin, ο οποίος είναι ο επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο ΜΙΤ. Συνέχισε, λέγοντας ότι «από όσο μπορούμε να πούμε, μέσα σε αυτή την μεγάλη ατρακτοειδή περιοχή του εγκεφάλου, μόνο η περιοχή της ανάγνωσης έχει αυτά τα συγκεκριμένα σύνολα συνδέσεων, και αυτά την ξεχωρίζουν από τα παρακείμενα τμήματα φλοιού».
 
 
Εξειδίκευση για την ανάγνωση

Ο εγκεφαλικός φλοιός, στον οποίο λαμβάνουν χώρα οι περισσότερες γνωστικές λειτουργίες, διαθέτει περιοχές όπου εξειδικεύονται στην ανάγνωση, στην αναγνώριση προσώπων, στην κατανόηση, καθώς και σε πολλές άλλες δραστηριότητες.
 
Οι Νευροεπιστήμονες υποθέτουν πως η θέση αυτών των λειτουργιών, μπορεί να καθορίζεται από συνδέσεις που προϋπάρχουν σε άλλες περιοχές του εγκεφάλου. Ωστόσο οι Νευροεπιστήμονες έχουν πολύ λίγες πιθανότητες να εξετάσουν αυτή την υπόθεση.
 
Η ανάγνωση προσφέρει την δυνατότητα να μελετηθεί η παραπάνω υπόθεση, γιατί στην ουσία η ανάγνωση δεν κατακτάται αμέσως. Με αυτό τον τρόπο, οι επιστήμονες έχουν την ευκαιρία να δούν ποια περιοχή θα διαμορφωθεί τελικά ως η περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα) πριν τα παιδιά μάθουν να διαβάζουν. Η περιοχή αυτή βρίσκεται στην ατρακτοειδή έλικα που είναι υπεύθυνη για την αναγνώριση των γραμμάτων.
 
Τα παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα, έκαναν δύο μαγνητικές, τη μία φορά στην ηλικία των 5 ετών πριν ξεκινήσουν να διαβάζουν και τη δεύτερη στην ηλικία των 8 ετών, ενώ είχαν μάθει να διαβάζουν. Στις απεικονίσεις των παιδιών ηλικίας 8 ετών, οι ερευνητές χρησιμοποιώντας τη λειτουργική μαγνητική τομογραφία είδαν την εγκεφαλική δραστηριότητα καθώς διάβαζαν τα παιδιά και μπορούσαν ακόμη να προσδιορίσουν με ακρίβεια την περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα). Μάλιστα χρησιμοποίησαν μια τεχνική που λέγεται τεχνική διάχυσης σταθμισμένης απεικόνισης, για να εντοπίσουν τις συνδέσεις μεταξύ της περιοχής για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα) και άλλων περιοχών του εγκεφάλου.
 
Οι ερευνητές όμως δεν βρήκαν καμία ένδειξη, μέσω λειτουργικών μαγνητικών τομογραφιών, ότι η περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα) ανταποκρινόταν στις λέξεις των παιδιών ηλικίας 5 ετών. Ωστόσο η περιοχή η οποία θα διαμορφωθεί ως η περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα) ήταν ήδη διαφορετική από τα παρακείμενα τμήματα φλοιού και είχε ένα διαφορετικό μοτίβο σύνδεσης. Αυτό το μοτίβο ήταν τόσο ιδιαίτερο που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να προβλέψει με ακρίβεια που θα αναπτυχθεί αργότερα η περιοχή για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα). 
 
Ωστόσο η περιοχή που τελικά θα διαμορφωθεί για την αναγνώριση των λέξεων βάση της μορφής (σχήμα) δεν ανταποκρίνεται κατά προτίμηση στα γράμματα πριν την ηλικία των 5 ετών. Ο Saygin ανέφερε ότι είναι πιθανό αυτή η περιοχή να εμπλέκεται σε κάποιου είδους υψηλού επιπέδου αναγνώρισης αντικειμένων πριν αναλάβει την αναγνώριση των λέξεων καθώς το παιδί μαθαίνει να διαβάζει. Αυτό που παραμένει ακόμη άγνωστο είναι το πως και το γιατί δημιουργούνται αυτές οι συνδέσεις.
 
 
Προ υπάρχουσες συνδέσεις
 
Η ομάδα του Massachusetts Institute of Technology (MIT) προγραμματίζει να μελετήσει αν το συγκεκριμένο είδος της απεικόνισης του εγκεφάλου, μπορεί να βοηθήσει να αναγνωρίσουν τις ενδεχόμενες δυσκολίες που σχετίζονται με αναγνωστικές δυσκολίες ή δυσλεξία. 
 
Είναι πραγματικά μοναδικό να μπορείς να προβλέψεις την λειτουργική ανάπτυξη 3 χρόνια νωρίτερα. Αυτό μπορεί να αποτελεί έναν τρόπο ώστε να χρησιμοποιηθεί η νευροαπεικόνιση για να βοηθηθούν οι άνθρωποι πριν καν αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα.
 
 

Πηγή: https://www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160808144906.htm