Πρωτόγονα Αντανακλαστικά: Η θέση – W στο παιδί & πώς να τη διορθώσετε.

blog3


«Τα παιδιά βρίσκουν μεγάλη χαρά στο φανταστικό παιχνίδι με κοστούμια. Πολλές φορές μέσα στην ημέρα εύχομαι, τόσο σιωπηλά όσο και μεγαλόφωνα, να μείνουν μικρά τα παιδιά μου. Ίσως υπάρχει ένας τρόπος να παγώσει ο χρόνος, ώστε να παραμείνουν σε αυτές τις ηλικίες που είναι τώρα και να παίζουν για πάντα στην «γη της περιπέτειας» της παιδικής ηλικίας. Την ώρα που ονειρεύομαι, πρέπει επίσης να συνειδητοποιήσω ότι τα παιδιά όταν παίζουν, χτίζουν και αναπτύσσουν δεξιότητες που επηρεάζουν πιο προηγμένες ικανότητες. Υπάρχουν πολλά που πρέπει να παρατηρήσετε στα παιδιά την ώρα του παιχνιδιού. Τα παιδιά μας διδάσκουν τεράστια μαθήματα σχετικά με τις κοσμοθεωρίες, τη φαντασία και την αθωότητα. Επιπλέον, παρατηρώντας το φανταστικό παιχνίδι, εμείς ως γονείς και τροφοί, μπορούμε να αναγνωρίσουμε μερικές απλές κινήσεις στα παιδιά μας, που μπορεί να υποδεικνύουν μελλοντικά προβλήματα ορθοπεδικών παθήσεων, καθώς και μεγάλες καθυστερήσεις στην ανάπτυξη των μυών».
 

 
Τι είναι η θέση - W
 
Τα παιδιά έχουν διάφορες θέσεις που κάθονται και παίζουν. Μια από τις θέσεις που συναντάμε συχνά, είναι η θέση - W. Αυτή η θέση είναι όταν ένα παιδί κάθεται εντελώς στο πάτωμα, τα γόνατά του είναι λυγισμένα ανάμεσα στα πόδια του και αυτά αναδιπλώνονται στο πλάι και προς τα πίσω. Με αυτή τη θέση, το παιδί, πετυχαίνει μια μεγαλύτερη  βάση υποστήριξης, που αυξάνει τη σταθερότητα του κορμού, ειδικά αν αυτό είναι μια αδύναμη περιοχή για το παιδί.
 
Αυτή η στάση του παιχνιδιού απαιτεί μικρότερο έλεγχο θέσης, γεγονός που μπορεί να του προσφέρει περισσότερη ενέργεια για να επικεντρωθεί στο παιχνίδι. Αυτή τείνει να είναι μια θέση επιλογής για τα παιδιά που έχουν λίγη δύναμη ή κακή σταθερότητα στήριξης του κορμού. Μπορεί να έχετε ήδη δει πολλά θαυμάσια άρθρα σχετικά με την θέση – W και πώς αυτή επηρεάζει τα παιδιά.
 
Ωστόσο, εδώ πρόκειται να διερευνήσουμε τους λόγους που κρύβονται πίσω από αυτό, τί μπορεί να προκαλέσει τη θέση -W στα παιδιά και πώς μπορείτε να το διορθώσετε.
 
Μερικές φορές, η ανεπαρκής αντοχή του κορμού είναι αποτέλεσμα ενός διατηρούμενου πρωτόγονου αντανακλαστικού που ονομάζεται Symmetrical Tonic Neck Reflex (STNR) Συμμετρικό Τονικό Αντανακλαστικό του Αυχένα ΣΤΑΑ.
 
 
 
Το ΣΤΑΑ (STNR) και πώς σχετίζεται με τη θέση- W
 
Στο βιβλίο της Sally Goddard  Blythe, με τίτλο «Well Balanced Child», το ΣΤΑΑ είναι παρόν για ένα σύντομο χρονικό διάστημα αμέσως μετά τον τοκετό και στη συνέχεια επανεμφανίζεται από περίπου έξι έως εννέα μηνών. Στη συνέχεια, αναστέλλεται ή «εξαφανίζεται» περίπου στους 9 με 11 μήνες.
 
Αυτό το σημαντικό αντανακλαστικό, οδηγεί - βοηθά τα άνω και κάτω τμήματα του σώματος, να εκτελούν αντίθετες κινήσεις. Προετοιμάζει το μωρό, για να μπουσουλίσει. Ο Goddard δηλώνει ότι το εξελικτικό στάδιο κατά το οποίο το παιδί μπουσουλάει, είναι εξαιρετικά σημαντικό. Το βάρος που πέφτει στα χέρια και στα γόνατα, προετοιμάζει τη σπονδυλική στήλη για να σταθεί, ώστε να μπορούν αργότερα να ισορροπήσουν με το περπάτημα.
 
Η όραση και η ισορροπία του παιδιού σας, μαθαίνουν να συνεργάζονται, σε αυτή τη φάση της ζωής του μωρού, ανακαλύπτοντας παράλληλα και τη βαρύτητα. Ο συντονισμός των χεριών-ματιών που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, έχει ως αποτέλεσμα καλύτερες δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής για την μετέπειτα ζωή. Επίσης, στο ίδιο βιβλίο, περιγράφεται πως κάποια παιδιά, που δεν μπουσούλισαν στο πρώτο έτος της ζωής τους, αντιμετωπίζουν σήμερα, κάποιες δυσκολίες τόσο με την ανάγνωση, όσο και με την γραφή. Υπάρχουν πολλαπλά αποτελέσματα του διατηρούμενου ΣΤΑΑ που μπορούν να επηρεάσουν τη μάθηση του παιδιού σας.
 
Αν το παιδί σας εξακολουθεί να έχει το ΣΤΑΑ μετά την ηλικία του ενός έτους, μπορεί να παρατηρήσετε τα ακόλουθα σημάδια:
 
  • Θέση – W.
  • Κακός  συντονισμός χεριού - ματιού (δυσκολία στο να πιάσει και με τα δύο χέρια κάτι π.χ.  μπάλα, μετά από πέταγμα).
  • Αδεξιότητα ενώ τρώνε.
  • Δεν μπορούν να καθίσουν «ήσυχα» σε καρέκλα, τα πόδια είναι τυλιγμένα γύρω από την καρέκλα ή προτιμούν να στέκονται όρθια.
  • Δυσκολίες στην αντιγραφή οδηγιών (για παράδειγμα, κοιτάζοντας τον πίνακα στο σχολείο και αντιγράφοντας τις σημειώσεις σε ένα κομμάτι χαρτί).
 
 
Το πρόβλημα με τη θέση - W
 
Η θέση W είναι ένα απλό σημάδι ότι το παιδί σας μπορεί να έχει ένα διατηρημένο πρωτόγονο αντανακλαστικό, αλλά γιατί είναι αυτό ανησυχητικό;
Πολλοί επαγγελματίες υγείας πιστεύουν ότι αυτή η θέση μπορεί να οδηγήσει σε ορθοπεδικές παθήσεις και σε μεγάλες καθυστερήσεις στην ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων. Επίσης, μπορεί να δημιουργήσει αδυναμία στην πλάτη, τους γοφούς και τα πόδια.
 
Αυτή η στάση καθορίζει τον άνω κορμό σε τέτοια θέση, που επιτρέπει στο παιδί σας να παίζει μόνο με τα παιχνίδια που βρίσκονται μπροστά του. Δεν μπορεί να περιστραφεί γύρω γύρω και να κάνει πέρασμα μέσης γραμμής, για να πιάσει ένα αντικείμενο. Θα παρατηρήσετε, επίσης, ότι το παιδί σας συνήθως φτάνει το αντικείμενο, με όποιο χέρι βρίσκεται πιο κοντά στο αντικείμενο, παρά με το κυρίαρχο χέρι.
 
Όλες αυτές οι ενέργειες παρεμβαίνουν στην ανάπτυξη της πλευρίωσης και της κυριαρχίας του ενός χεριού. Η αίσθηση της ισορροπίας του παιδιού σας, μπορεί να επιβραδυνθεί, εάν δεν επιτρέπεται η ομαλή ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων. Είναι πολύ σημαντικό το παιδί σας να αποκτήσει δύναμη και έλεγχο στην κοιλιά και την πλάτη. Αυτή η δύναμη επιτρέπει μεγαλύτερη ικανότητα για να τρέξει, να πηδήξει και να μετακινήσει κάποιο αντικείμενο με συντονισμένες κινήσεις, που βοηθά στο αιθουσαίο σύστημα του παιδιού σας, στον οπτικό σχεδιασμό, στον οπτικοκινητικό συντονισμό και στις λεπτές κινητικές δεξιότητες για την γραφή και την ανάγνωση.
 
 
Πώς να ελέγξετε το ΣΤΑΑ
 
Για να διαπιστώσετε εάν το παιδί σας έχει διατηρήσει το πρωτόγονο αντανακλαστικό ΣΤΑΑ, δοκιμάστε αυτό το απλό τεστ.
 
Βάλτε το παιδί σας να καθίσει στο πάτωμα στα τέσσερα (με τα χέρια και τα πόδια). Βεβαιωθείτε ότι η πλάτη του είναι επίπεδη σαν τραπέζι. Θα χρειαστεί να καθίσετε μπροστά του (ελέγχοντας το κεφάλι του, ώστε να μπορείτε να παρακολουθήσετε την κίνησή του).
 
Δώστε εντολή στο παιδί σας να μετακινήσει το κεφάλι του προς τα κάτω, προς το στήθος του, έτσι ώστε να κοιτάζει τα πόδια του και να κρατήσει σε αυτή τη θέση το κεφάλι του, για 10 δευτερόλεπτα.
 
Στη συνέχεια, πείτε στο παιδί σας να φέρει το κεφάλι του προς τα επάνω και να το γύρει προς τα πίσω, έτσι ώστε να κοιτάζει προς την οροφή. Κρατήστε το και σε αυτή τη θέση για 10 δευτερόλεπτα.
 
Καθώς το παιδί σας ολοκληρώνει αυτή την άσκηση, παρακολουθήστε την πλάτη του. Εάν η πλάτη του σε αυτές τις κινήσεις κάνει καμπύλη είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω, τότε αυτό σημαίνει ότι έχει διατηρήσει το πρωτόγονο αντανακλαστικό ΣΤΑΑ και αυτό θα μπορούσε να είναι η αιτία για τη θέση - W. Μπορεί επίσης, να είναι η αιτία που το παιδί σας δυσκολεύεται σε κάποια μαθήματα του σχολείου.
 
 
Πώς να βελτιώσετε τη θέση - W
 
Εάν έχετε ελέγξει το παιδί ή το μαθητή σας, για το πρωτόγονο αντανακλαστικό ΣΤΑΑ και είστε σίγουροι ότι το έχουν διατηρήσει, τότε το πιο πιθανό είναι πως το παιδί σας θα συνεχίσει να δείχνει σημάδια χαμηλού μυϊκού τόνου, θέσης - W, δυσκολίες ισορροπίας και συντονισμού καθώς και προβλήματα μάθησης στην αίθουσα διδασκαλίας. Πρέπει να βοηθήσουμε το παιδί με συγκεκριμένες ασκήσεις που θα "αφαιρέσουν" το αντανακλαστικό που θα έπρεπε να έχει εξαφανιστεί όταν ήταν μωρό, ώστε με το σώμα του να μπορεί να σταθεί καλύτερα στην τάξη.
 
Εάν η θέση W είναι η προτιμώμενη θέση του παιδιού σας, θα πρέπει πιθανότατα να αρχίσετε να ενσωματώνετε, άλλες στάσεις ενώ παίζετε.
 
Θυμηθείτε, η θέση - W είναι ένα σημάδι ενός διατηρούμενου πρωτόγονου αντανακλαστικού, το οποίο είναι νευρολογικό. Αυτό το αντανακλαστικό επηρεάζει τις ενέργειες, γεγονός που καθιστά δύσκολη την αλλαγή της μυϊκής συνήθειας. Οι παρακάτω δραστηριότητες θα ενισχύσουν τον πυρήνα του μυϊκού συστήματος του παιδιού σας, αλλά δεν θα "αφαιρέσουν" το διατηρημένο πρωτόγονο αντανακλαστικό. Όσο νωρίτερα ενσωματώνουμε ασκήσεις ή αλλάζουμε κάποια μυϊκή μνήμη, τόσο πιο εύκολο θα είναι για το παιδί σας να μαθαίνει στην τάξη.
 
Άλλες θέσεις που πρέπει να ενθαρρυνθούν είναι τα ίσια πόδια, η πλάγια θέση, η τοποθέτηση του στομάχου και το γονάτισμα . Εάν δείτε το παιδί σας να κάθεται σε θέση - W, ζητήστε του να βάλει "πόδια μπροστά" ή να καθίσει σταυροπόδι, σαν μια ήπια υπενθύμιση για να αλλάξετε θέσεις. Και τα δύο πόδια μπροστά, αλλά και το σταυροπόδι, είναι τέλειες θέσεις, για όποτε το παιδί σας παίζει στο πάτωμα. Βεβαιωθείτε ότι το μικρό σας καταλαβαίνει τις διαφορετικές θέσεις στις οποίες αναφέρεστε, όταν του ζητάτε να αλλάξει θέσεις.
 
Δείξτε με παραδείγματα και παίξτε σε αυτές τις θέσεις, όταν βρίσκεστε στο πάτωμα με το παιδί σας. Επιλέγοντας να είστε σταθεροί σε αυτό, μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να καθίσει σε νέες θέσεις και μπορεί να είναι ο καταλύτης που χρειάζεται,  για να βοηθηθεί με τους βασικούς μύες και την ισορροπία.
 
Μία άλλη δραστηριότητα που μπορεί να κάνει το παιδί σας για να βελτιώσει τη δύναμή του, είναι η γιόγκα. Η γιόγκα προσφέρει υπέροχα οφέλη για το παιδί σας, συμπεριλαμβανομένων κάποιων ασκήσεων της αναπνοής, για τον έλεγχο του άγχους, της ισορροπίας και φυσικά της μυϊκής δύναμής του.
 
Μια άλλη δραστηριότητα είναι η αναρρίχηση. Οι περισσότερες παιδικές χαρές έχουν τώρα βραχώδεις τοίχους, σχοινιά και άλλα ερεθίσματα, που αναγκάζουν το παιδί να χρησιμοποιήσει το πέρασμα μέσης γραμμής, για να κινηθεί και να ανέβει προς τα πάνω.
 
Αυτές είναι φανταστικές ασκήσεις για τη βελτίωση της δύναμης, του οπτικοκινητικού συντονισμού και της ισορροπίας. Αυτοί οι τύποι ασκήσεων απομακρύνουν την ανάγκη του παιδιού να θέλει να κάθεται συνεχώς στην θέση "W" στο πάτωμα. Καθώς ο κορμός του παιδιού δυναμώνει, η ανάγκη να έχει μια ευρύτερη βάση, όταν κάθεται, μειώνεται.
 
 
Να θυμάστε, ότι παρόλο που αυτές οι ασκήσεις είναι εξαιρετικές για την ενδυνάμωση του παιδιού σας, δεν θα απομακρύνουν το πρωτόγονο αντανακλαστικό ΣΤΑΑ. Οι ασκήσεις αυτές μπορούν να βοηθήσουν στην ενσωμάτωση αυτών των αντανακλαστικών για καλύτερη βελτίωση στην τάξη.
 
 
Πηγή:https://ilslearningcorner.com/2016-01-primitive-reflexes-the-answer-behind-w-sitting-and-how-to-fix-it/?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=email_this&utm_source=email